وایرال مارکتینگ یا بازاریابی ویروسی چیست – KhaneBOT

وایرال مارکتینگ و یا بازاریابی ویروسی، یکی از انواع روشهای بازاریابی است که صاحبان کسب و کار برای معرفی و برندینگ محصولات و یا خدمات خود از آن استفاده می کنند.

اما زمانی که در مورد وایرال کردن یک محتوا صحبت می کنیم، احتمالا شما را به یاد محتواهای پخش شده از طریق اینترنت و یا شبکه های اجتماعی می اندازد.

اما چرا اینترنت تاثیر بسیاری در وایرال کردن محتوا دارد؟

جواب آن آسان است.

اینترنت بستری مناسب جهت به اشتراک گذاری سریع محتوا می باشد.

زمانی که محتوایی جذاب در اینترنت توسط کاربران پخش می شود، در حقیقت کاربران بدون دریافت هرگونه هزینه تبلیغاتی آن محتوای جذاب را در کانال و یا پیج های دیگر شبکه های اجتماعی انتشار می دهند که این موضوع در حقیقت همان وایرال مارکتینگ و یا همان بازاریابی ویروسی است.

استفاده از قدرت بازاریابی ویروسی (وایرال مارکتینگ) تا 50 برابر بیش تر از تبلیغات مستقیم و سنتی کارایی دارد.

اما اکنون سوالی که مطرح می شود، آیا وایرال شدن محتوا شانسی است؟

چه محتوایی پتانسیل وایرال کردن دارد؟ یا به عبارتی چه محتوایی توسط مخاطبان شبکه های اجتماعی وایرال شده و به طور ناگهانی میلیون ها کاربر آن محتوا را خواهند دید؟

عواملی وجود دارند که می توانند به وایرال شدن محتوا در شبکه های اجتماعی کمک کنند، که ما می خواهیم تا به بررسی مهمترین این عوامل در ادامه این مقاله بپردازیم.

شاید تمایل داشته باشید که بخواهید تا با انواع روش های تبلیغاتی آشنا شوید، به لینک زیر مراجعه کنی:

«روش های تبلیغات اینترنتی»

عوامل مهم در بازاریابی ویروسی

1) تولید محتوای خلاق و جذاب

حتما در دنیای وب با انواع محتوا روبه رو شده اید. وقتی در حال گشت و گذار در شبکه های اجتماعی هستید، ناگهانبا محتوایی خاص رو به رو می شوید که برای شما جذابیت و تازگی دارد و شما در آن لحظه احساس می کنید ممکن است اولین کسی باشید که آن محتوا را دیده باشید. از اینرو، برای اینکه سایر دوستان و یا اقوام خود را از وجود آن مطلع کنید، آن محتوای جذاب را در شبکه های اجتماعی خود انتشار می دهید.

این موضوع ممکن است توسط افراد دیگری که آن محتوا را دیده اند، نیز تکرار شود.

همین موضوع باعث می شود که در مدت زمان خیلی کوتاه افراد زیادی از وجود آن محتوای جذاب آگاه شوند.

2) استفاده از ایده های ناب به کمک نشانه های محیط اطراف

سوالی که اکنون پیش می آید، اینست که نشانه های اطراف ما چه کمکی می توانند به ما در وایرال مارکتینگ و یا بازاریابی ویروسی کمپین های تبلیغاتی کنند؟

آیا واقعا می توانند در تولید یک محتوای جذاب به ما کمک کنند؟

اول از همه باید بگویم منظور ما از نشانه های اطراف محیط یعنی توجه به سلایق، رفتار مردم و یا حتی موضوعی که ممکن است مردم در موردش فکر و یا صحبت کنند.

این نشانه ها می توانند به شما ایده دهند.

اما چگونه؟

شما با استفاده از این ایده ها می توانید، پیامی که می خواهید به مردم برسانید و یا رنگ و نمادی که می خواهید تا در تبلیغات خود استفاده کنید، را طراحی کنید.

یک نمونه بارز آن کمپین تبلیغاتی کوکاکولا در شب ولنتاین می باشد. کوکاکولا در کشورهای مختلفی که ولنتاین را به عنوان جشن عشاق می شناسند، نام دختران و پسران را بر روی شیشه های نوشابه چاپ کرد و شما اگر پسر باشید می توانستید تا اسم دختری که به آن می خواهید هدیه دهید، را انتخاب و  او را به نوشیدن یک نوشابه دعوت کنید.

3) درگیر کردن احساسات مخاطبان

چگونه با ایجاد یک محتوا، احساسات مخاطبان را درگیر کنیم؟ طوری که احساسات افراد هنگام دیدن محتوا درگیر شود و آنها تمایل پیدا کنند تا آن محتوا را با دیگران به اشتراک بگذارند.

برای مثال، ایجاد احساس مثبت و حتی گاهی منفی، ایجاد احساس آرامش، عصبانیت و یا حتی هیجان می تواند به وایرال شدن محتوا کمک کند.

4) توجه به رفتار مصرف کننده

حتما تا کنون برایتان پیش آمده که به شهری غریب رفته باشید و برای صرف غذا ندانید که به کدام رستوران بروید. اما با کمی جستجو ممکن است با رستورانی روبه رو شوید که  تعداد مشتریان حاظر در رستوران زیاد هستند. معمولا تصمیم می گیرید تا به آن رستوران رفته و غذای آن را امتحان کنید.

در حقیقت شما در این زمان به رفتار و تصمیمات دیگران اهمیت می دهید زیرا نمی دانید و یا شک دارید که کدام رستوران می تواند از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

توجه به رفتار مصرف کننده

5) استفاده از محتوای جذاب تر

یک کمپین موفق از یک محتوای جذاب استفاده می کند.

اما منظورمان از محتوای جذاب چیست؟

محتوایی که از نظر مشتری جذاب تر به نظر برسد.

اما چگونه؟

وقتی وارد فروشگاهی می شوید که  محصولاتش از تخفیف های ویژه ای برخوردار هستند، جذب کدام قیمت ها می شوید؟ قیمتی که 10 درصد تخفیف دارد یا قیمتی که 15 درصد تخفیف دارد؟

معمولا استفاده از عددهای غیر رند توجه افراد را بیشتر جلب می کند. استفاده از عدد 15 درصد شاید به نظر موضوع مهمی نباشد اما در فروش اجناس فروشگاه از تاثیرگذاری بالایی نسب به عدد رند 10 یا حتی 20 درصد دارد.

استفاده از محتوای جذاب تر

6) داستان‌سرایی

اگر بتوانید پیام خود را در قالب یک داستان به دیگران انتقال دهید، موفق خواهید شد. تصمیم بگیرید که صرفاً یک فروشنده نباشید و داستان‌سرایی را آغاز کنید. دقت کنید که پیام متناسب و همگام با اهداف و برند شما باشد.

نتیجه گیری:

به این نتیجه می رسیم برای داشتن یک کمپین تبلیغاتی وایرال، حتما باید بتوانیم احساسات مخاطب را با محتوای جذابی که تولید می کنیم درگیر کرده و بتوانیم با استفاده از تکینک داستان سرایی پیام کمپین را طوری به مخاطب انتقال دهیم که افراد زیادی را جذب کمپین تبلیغاتی برندمان کنیم.

 

آخرین مقالات پر بازدید:

معروف ترین شبکه های اجتماعی 2020

وایرال کردن چیست- نحوه وایرال کردن یک پست اینستاگرام

قابلیت های close friends اینستاگرام چیست؟