مردم عاشق چسباندن اعداد بر روی مواردی هستند که می خواهند مورد مقایسه قرار دهند. وب سایت ها هم از این قاعده مستثنی نیستند.
یکی از معروف ترین معیارهایی که معمولا وب سایت ها را مورد مقایسه قرار می دهد، رتبه بدنام الکسا است.
چرا بدنام؟
خوب، بهتر است که بگویم این معیار معمولا مورد اعتماد افراد نیست!
الکسا معمولا رتبه سایت شما را نسبت به سایت های جهانی و کشوری که در آن هستید، مورد مقایسه قرار می دهد.
اما خیلی مورد اعتماد نیست.
الکسا نمی تواند کلیه داده های موجود را جمع آوری کند و آماری دقیق به شما بدهد.
بهتر است قبل از اینکه در مورد جمع آوری داده توسط الکسا صحبت کنیم، ابتدا در مورد نحوه اندازه گیری رتبه الکسا بگوییم و در ادامه به شما خواهیم گفت که چرا آمارهایی که از الکسا دریافت می کنید، قابل اطمینان نیستند.
مطابق با صفحه رسمی وب سایت الکسا، این رتبه با استفاده از ترکیبی از میانگین بازدید کنندگان روزانه و میانگین صفحات بازدید شده در سایت می باشد، که این فرایند در طی سه ما گذشته محاسبه می شود.
داده ها از زیر مجموعه ای از کاربران اینترنت با استفاده از یکی از 25000 برنامه افزودنی مرورگر بر روی Google Chrome ، Firefox و یا Internet Explorer جمع آوری می شود.
الکسا رتبه های جداگانه ای برای زیر دامنه ها و زیر صفحات ارائه نمی دهند. البته برای شبکه های بزرگ وبلاگ مانند WordPress.com از این قاعده مستثنی است.
شما از دو طریق می توانید که رتبه سایت خود را کاهش دهید، اولین و موثرترین راه استفاده از ورودی های ارگانیک به سایت شما و مسیر دوم که علاوه بر اینکه باید هزینه ای بیشتری پرداخت کنید، دائمی نبوده و اثر کوتاه مدت دارد و آن مسیر استفاده از روش های تبلیغات آنلاین می باشد.
برای دریافت اطلاعات بیشتر جهت انجام تبلیغات آنلاین به لینک زیر مراجعه کنید.
اولین و ساده ترین کاری که باید انجام دهید، اینست که ابتدا وارد وب سایت رسمی الکسا شده و نام دامنه خود را به طور کامل تایپ کرده و آمار خود را دریافت کنید.
الکسا معیارهای جالبی مانند میزان بازدید روزانه هر بازدید کننده از صفحات سایت، تعداد ساعت روزانه بازدید از سایت و درصد بازدید از جستجو را نمایش می دهد.
الکسا می گوید هر چه قدر رتبه شما به یک نزدیک تر باشد، آمار دقیق تری را دریافت می کنید. اما اگر رتبه شما 100000 فراتر رود امکان خطا در رتبه بندی وجود دارد.
به نظر می رسد بسیاری از کاربرانی که از الکسا استفاده می کنند، به آماری که دریافت می کنند، اعتماد ندارند. اما چون تمام کاربران امکان دسترسی به google analytics را ندارند، از اینرو برای دریافت آمار مرتبط به ترافیک سایت از الکسا استفاده می کنند.
الکسا قادر به جمع آوری داده های مرتبط به میلیون ها کاربر را ندارد و فقط می تواند از طریق افزونه هایی که بر روی مرورگرها نصب شده، آمار کاربران را دریافت کند.
از طرفی یک کاربر معمولی، مسلما هیچ گونه افزونه ای بر روی مرورگرهای خود نصب نکرده است.
به همین دلیل، به نظر می رسد که آمار ارائه شده توسط الکسا 100% شفاف نمی باشد.
برای اکثر صاحبان کسب و کار دانستن اطلاعات وب سایت از اهمیت بسیاری برخوردار است. با این حال هنگام ارزیابی وب سایت توصیه می شود که از ابزار google analytics استفاده کنید، تا آماری دقیق از سایت خود دریافت کنید.
به یاد داشته باشید که رتبه الکسا فقط می تواند رتبه بندی سایت شما را نسب به سایت های دیگر ارائه دهد . اگر شما روزانه هزاران بازدید کننده داشته باشید، رتبه Alexa شما کاهش خواهد یافت.
مقالات پر بازدید این هفته:
کاربرد عکس در بازاریابی اینستاگرام
لایک های اینستاگرام خصوصی می شوند
طراحی شده با عشق توسط شرکت طراحی سایت کد ایران